Een sportblessure?

Last hebben van sportblessures  is niet iets heel bijzonders. Iedereen die aan sport doet heeft wel eens last van een (sport)blessure. Dit geldt voor elke sport, dammen, bergklimmen, golven, fietsen, voetballen etc.

De meeste sportblessures genezen snel omdat sporters een gezond lichaam en gezonde geest hebben. Sommige blessures, met name trauma’s (ongelukken) bijvoorbeeld een meniscus scheurtje, bandenletsel of overtraindheid, hebben specifieke aandacht en therapie nodig.

Vaak zijn sportblessures pijnlijk en geven last tijdens onze dagelijkse activiteit

Het laatste onderdeel van de triatlon, uithoudings-, duur- en herstelvermogen worden beproefd....

Het laatste onderdeel van de triatlon, uithoudings-, duur- en herstelvermogen worden beproefd….

De blessure beperkt bewegen, maakt lopen lastig of verstoord onze concentratie of slaap. Sportblessures die langer dan een paar dagen tot een week last veroorzaken moeten worden onderzocht en behandeld. Acupunctuur in combinatie met fysiotherapie is dan een goede remedie.

De fysiotherapeut & acupuncturist analyseert de blessure op grond van bewegingsonderzoek en het stellen van vragen (bijvoorbeeld: bij een knie blessure is het belangrijk te weten of het been gestrekt of gebogen was tijden de klap). Een goede warming-up, die zowel lichamelijk (warme spieren, goede doorbloeding) als geestelijk (concentreren op de te maken bewegingen) effect sorteert is belangrijk. De oorzaak van sportblessures ligt natuurlijk niet alleen in een beperkte voorbereiding op het sporten. Trainingseffecten blijven een aantal dagen na het sporten of trainen in ons lichaam (en geest) achter. Herstellen is dan een belangrijke fase in het sporten. Gerichte ontspanning en herstel behandelingen verminderen de kans op blessures en vergroten het gewenste trainingseffect. Ook voeding, voor, tijdens en na het sporten is belangrijk.

Behandeling met fysiotherapie & acupunctuur is gericht op het genezen van de blessure en het herstel van de natuurlijke balans in het lichaam en de geest voor, tijdens en na het sporten.
Dat gebeurt door specifieke spier – pees – gewricht oefeningen en behandelen van acupunctuur punten op de meridianen in het lichaam. Het punt Yang Chi (ook wel punt Driewarmer 4) op de bovenkant van de pols wordt bijvoorbeeld geprikt bij een verstuikt enkelgewricht.

Stimulatie en bevordering van de herstelfase na het sporten en als voorbereiding op een nieuwe training  verhoogt de trainingseffecten.
Hierdoor zijn we bijvoorbeeld sneller klaar voor de volgende training. Rust tussen verschillende trainingen is natuurlijk altijd belangrijk. We moeten onze energie voorraad weer aanvullen en de opgehoopte afvalstoffen uit het lichaam, onze spieren, verwijderen. Dit kost tijd. De fysiotherapeut & acupuncturist zal bijvoorbeeld Chi Ze (ook wel punt Long 5) aan de buitenkant van de elleboog prikken om de pezen te ontspannen. Chinese kruiden therapie, voedingsadviezen en Shiatsu massage geven daarbij een goede ondersteuning van de paginabehandeling.

Voorkomen
De acupuncturist & fysiotherapeut kan een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van blessures. Ook hier geldt: een gezond lichaam en gezonde geest kunnen meer aan, beter sporten en inspanningen leveren dan een lichaam of geest in onbalans.

Weer gezond
Over het algemeen geldt: klachten die lang bestaan, hebben een langere en intensievere behandeling nodig dan klachten die kort bestaan. Dit geld niet altijd voor sport trauma’s. Daarbij is de aard, de getraindheid, de krachten en de duur van het trauma in belangrijke mate leidend.

Klachten die vaak samengaan met sportblessures
Overtraindheid, verminderde weerstand of te zware inspanning kunnen leiden tot slaapstoornissen (lees verder →), verhoogde bloeddruk (lees verder →) of pijn (lees verder →). Geïsoleerde blessures als een verstuiking, spierscheurtje of pees letsel gaan altijd vergezeld van pijn (lees verder →) en functie verlies.